Home, sweet home

Och man kan sitta på en uteservering en helt vanlig lördagseftermiddag och dricka iste, precis som man gjort varje dag i månder. Man kan titta på människorna som man har passerat så många gånger förut men vars existens man inte hade en aning om för ett år sedan. Man kan känna dofterna som alltid omfamnar staden - en blandning av svett, rök, solkräm och avlopp. Luften känns lika tung som den brukar och gör det svårt att andas vid minsta ansträngning. Rösterna runtomkring, som tränger igenom iPodens mjuka melodier, bär den släpiga högljuddhet som är sydstadsdialekten. Och man kan titta på bilder från vännernas senaste förfest hemma i Sverige och le åt de välbekanta ansiktena samtidigt som det svider till i hjärtat för att ens eget ansikte sen länge försvunnit från de bilderna.

Ja, man kan titta på människorna runt omkring sig och plötsligt inse att de inte längre är främlingar. Man kan känna lukterna från staden men för första gången inte rynka på näsan utan bara känna en doft av igenkännande. Och den tunga luften, och svetten som rinner, är inte längre jobbiga för minnet av ett annat klimat har bleknat bort och försök till jämförelse är inte längre möjlig. Rösterna som från början kändes helt omöjliga att förstå, och föra ett samtal med, är nu lika hemtama och självklara som ens egen. Och man inser att språkets nyanser, uttryck och slang även har letat sig in i ens eget ordförråd. Och ja, man kan titta på bilder från Sverige och sakna och längta och tänka vad roligt det kommer bli när jag kommer tillbaka. Och inse att precis där ligger den stora skillnaden. Efter sex månder är tankarna helt plötsligt kommer tillbaka istället för kommer hem. Nånstans mitt i alla tidiga morgnar, långa arbetsdagar, middagar, fester, resor, promenader, festivaler, högtider, konserter, pussar och kramar, skratt, pinsamheter och solnedgångar - nånstans har den här platsen slutat vara stället jag bor på och slutligen blivit mitt hem.

Postat av: Josefine

Miss you.. :(

2011-05-23 @ 11:09:34
Postat av: Elvira

Underbart inlägg! Jag gillar den poetiskt drömska tonen! Good job!! :) Kramar! :)

Postat av: Moa

Vilket underbart inlägg! Riktigt inspirerande att läsa för en (förhoppningsvis) blivande au pair. Tack för en bra blogg!

2011-05-23 @ 15:27:32
Postat av: Ewa

Har sagt det många gånger innan men jag säger det igen - du är fantastisk på att formulera dig!

Så bra att du har landat ner i din nya hemstad, men kom ihåg att det bara är för ett år... :-). Du får inte bli för hemmastadd...

2011-05-23 @ 17:56:24
Postat av: Emma Velentino

Vad fint du skriver och vad härligt bra du verkar må:) Stor kram till Dig

2011-05-23 @ 21:38:29
Postat av: Leif

Jag ser allt, hör allt,känner allt, förstår allt. Jag är där! Fantastisk verbalisering.

2011-05-26 @ 08:44:42
Postat av: Nathalie

vilket fint inlägg, fina du! Bästa du skrivit pålänge ;) hihi

2011-05-31 @ 13:29:23
URL: http://myaupairdiary.blogg.se/
Innan du kommenterar:
- Jag måste godkänna alla kommentarer.
- Onödiga kommentarer publiceras inte.
- Det gör inte heller reklam eller spam.




Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail

Din blogg eller hemsida

Kommentar

Trackback
RSS 2.0