Tulane University

Varje onsdag denna sommaren har jag haft en så fridfull känsla inom mig. Den där känslan man får när man äntligen kan pusta ut. Anledningen? Tisdagkväll betyder föreläsning på Tulane University. Den här sommaren springer förbi med allt som händer och sker men mitt i alla besök och resor har jag även klarat av att gå 'Introduction to Politics' på ett av USAs bättre universitet.

Det är nu bara två veckor och ett prov kvar tills jag ska få mitt slutbetyg. Innan jag började kursen bestämde jag mig för att inte förvänta mig för mycket av mig själv och att inte ha för höga krav. Och det har minsann varit himla mycket svårare än samhällskunskapen på gymnasiet! Språket har varit en utmaning. Trots att jag pratar ganska bra engelska har jag blivit presenterad för en helt ny sorts vokabulär och det har inte alltid varit lätt att ge uttryck åt mina åsikter i diskussionerna. Jag brukar vanligtvis aldrig känna mig hindrad när jag pratar engelska, det flyter på nästan lika självklart som svenskan, men under den här sommaren har jag suttit i klassrummet flera gånger och tänkt 'faaan, jag vet EXAKT hur jag skulle säga detta på svenska!' Själva innehållet i kursen har inte varit superlätt det heller. Jag är den enda icke-amerikanen, vilket betyder att alla andra har någon slags grundkunskap om senaten, politiska händelser, staterna, de olika domstolarna och så vidare. Ibland har jag suttit som ett enda stort frågetecken och rusat hem till datorn och Google för att överhuvudtaget få en uppfattning om vad vi precis spenderade tre timmar med att diskutera.

Men oj vad jag har lärt mig! Och oj vad jag har kämpat! Sammanlagt består kursen av två prov och två föredrag. Jag har hittills blivit bedömd på ett prov och ett föredrag och nu vill jag faktiskt skryta lite. På båda två har jag fått A! Jag är riktigt stolt över mig själv och tacksam mot mina föräldrar som betalar dyrt för att jag ska få gå den här kursen. Det är inte varje dag man bor tio minuter från ett av södra USAs bästa universitet och jag är glad att jag har tagit chansen att göra tre av mina sex credits där. Hur det än går med slutbetyget så har det verkligen varit en lärdom och upplevelse för livet.

Postat av: Rebecka

Ååå! Så avis på dig som kan läsa en sådan kurs, det var min dröm när jag kom hit.. Hittade en perfekt kurs men den var online o det räknades ju inte, såklart! Och om jag tog en kurs nu till hösten hade det blivit för tajt inför när jag ska åka hem, så plugga för mig också! :)

2011-07-20 @ 22:58:06
URL: http://rebeckaiusa.blogg.se/
Postat av: Alice

Bra kämpat!! Modigt at dig att välja en "seriösare" kurs! Det kommer jag också att göra :) Vill passa på att tacka igen för hjälpen och svaren på mina frågor ang. college :D Kram Alice

2011-07-21 @ 15:37:34
URL: http://aliceinaupairland.blogg.se/
Postat av: birgitta holmberg

Grattis Maria till det fantastiska arbetet du gjort för att nå de fina resultaten. Men jag är inte förvånad ! Kram o ha det gott! Hälsar moster m.fl

2011-07-24 @ 21:51:57
Postat av: Ewa

Fantatiskt bra jobbat, gumman. Du har all anledning att känna dig stolt. Håller alla tummar inför sista tentan.

2011-07-29 @ 09:42:59
Innan du kommenterar:
- Jag måste godkänna alla kommentarer.
- Onödiga kommentarer publiceras inte.
- Det gör inte heller reklam eller spam.




Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail

Din blogg eller hemsida

Kommentar

Trackback
RSS 2.0