Round my hometown memories are fresh, round my hometown the people that I've met are the wonders of my world

Världens lugnaste helg går mot sitt slut. Mindre än tre veckor kvar som au pair nu och förutom alla sista storslagna planer som görs och allt fix runt omkring (städa ur garderoben, slänga och sortera papper, inhandla nödvändigheter...) så är varje dag en nedräkning. Försöker njuta av varje slapp kväll i Lisas pyttelilla, nedsjunkna soffa, varje fika, alla timmeslånga samtal med Leni om livet och kärleken. Jag försöker bevara varje skämt och skratt, solen som fortfarande värmer, till och med de långa arbetsdagarna... Idag gick jag och Leni en jättepromenad runt hela Audubon Park och uptown och vi höll på och svettas ihjäl i jeans och skjortor. Satte oss sen på en uteservering och käkade pizza och drack cola i solskenet. Måste erkänna att det är lite svårt att sakna Sverige i sådana lägen.

Jag saknar allt därhemma så mycket. Maten, språket, byggnaderna, luften, min familj och mina vänner, Stockholm i maj, valborg och midsommar, lypsyl och normalt te, sommar i Visby, att dela en flaska vin med fina vänner på Lilla Torg, att få festa till nåt annat än den här jävla hiphopen som spelas här... Vissa dagar kan jag till och med sakna de hemska Skånetrafikenbussarna. Men hur mycket jag än längtar så vet jag att jag ger upp ett liv som jag har kommit att älska. Den avslappnade livsstilen, den oförståeliga dialekten som jag har lärt mig att bemästra, att inte behöva ta ansvar för räkningar och veckohandling, att trots en stundtals seg vardag ändå känna att man lever ett äventyr... Jag vill bevara den nya drivkraften jag har utvecklat så mycket detta året. Jag har aldrig varit så upptagen, gjort så mycket nytt, tagit så många steg ur min comfort zone som jag har gjort de senaste månaderna och det behöver inte sluta bara för att jag kommer tillbaka till Sverige. Nej, tiden går alldeles för fort för att slösas bort. Make each day count.



Postat av: Birgitta Blomkvist

Precis rätt tänkt Maria! Du är såå klok.Det tar inte slut när du kommer hem,det är bara början på nåt nytt!! Att ta till vara på det som varit:

2011-11-14 @ 11:04:08
Innan du kommenterar:
- Jag måste godkänna alla kommentarer.
- Onödiga kommentarer publiceras inte.
- Det gör inte heller reklam eller spam.




Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail

Din blogg eller hemsida

Kommentar

Trackback
RSS 2.0