C'mon take me to the Mardi Gras

De senaste dagarna har verkligen bara försvunnit! Mardi Gras har nu kommit igång med parader, fester, turister och allt annat som hör till. Det går inte att beskriva atmosfären, stämningen och den upprymda känsla av tradition som New Orleans nu är inbäddad i.

Helgen började i fredags när Lisa kom över för kvällspromenad och sleepover. Det blev en lugn kväll då vi var tvungna att gå upp relativt tidigt i lördags. Tillsammans med de andra au pairerna här i stan spenderade vi nämligen några timmar, i sann amerikansk anda, som volontärarbetare på en foodbank som distribuerar mat till olika härbärgen för hemlösa. Det var faktiskt ganska roligt att sortera och packetera mat tillsammans med personalen medan vi pratade, skrattade och halvdansade till radion. Efter att ha gjort vår goda gärning för dagen hoppade jag, Lisa och Laura in i Junes bil och körde till en tjej som June känner genom sitt college för att delta i en, för min del andra, Mardi Gras-fest. Vi satt i solen och drack öl och Jello shots innan vi i samlad trupp begav oss för att titta på en av paraderna. Det spelar ingen roll om man är tio, tjugo eller femtiofem - det är lika roligt att hoppa och skutta nedanför vagnarna och samla på sig beads (pärlhalsband) och allt annat de deltagande i paraderna kastar ned till åskådarna.

Imorse jobbade jag några timmar och sen följde jag och Lisa med min värdfamilj till Allisons föräldrars hus här i NOLA som ligger precis på St Charles Avenue, vilket är gatan där paraderna passerar. Vi fick snart sällskap av lite vänner till Tom och Allison och eftermiddagen förlöpte sittandes i uppfällbara stolar med fried chicken och chilli fries inom räckhåll och paraderna knappt tjugo meter bort. Som jag och Lisa konstaterade: man måste älska en högtid där det är helt okej att dansa på gatorna och dricka sig lullig klockan elva på förmiddagen. Och tydligen är detta ingenting jämfört med hur nästa helg kommer se ut...




Postat av: Ewa

Spännande och härliga upplevelser. Häftigt!

2011-03-01 @ 21:40:30
Innan du kommenterar:
- Jag måste godkänna alla kommentarer.
- Onödiga kommentarer publiceras inte.
- Det gör inte heller reklam eller spam.




Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail

Din blogg eller hemsida

Kommentar

Trackback
RSS 2.0