Let's hear it for New York!

Och så är äventyret igång! Vid 05.00 bar det av från Malmö till Köpenhamn och Kastrup där jag efter en lång väntan kunde checka in, äta frukost och säga hejdå till mamma, pappa och Caroline. Jag kände mig som världens känslokallaste människa då jag inte (och fortfarande inte har) fällt en enda tår...

Jag hittade gaten som jag skulle men tio minuter innan avgång får jag veta att planet är inställt och att jag måste gå och bli ombokad på ett nytt plan. The transit area var total kaos eftersom många plan inte kunde lyfta på grund av vädret. Efter en lång väntan blev jag i alla fall ombokad på ett annat plan till Helsingfors och fick springa som en dåre till gaten för att hinna med det. Kom fram till Helsingfors och hittade både gaten till planet till New York samt Malin som jag har haft kontakt med i några veckor då vi visste att vi skulle åka tillsammans.


lämnar ett snöigt sverige...

Flygresan över Atlanten gick mycket snabbare och smidigare än vad jag hade förväntat mig. Kan ju iförsig bero på att jag sov ungefär halva tiden... De andra timmarna tittade vi på film, lyssnade på musik, åt och pratade. Kommer fram till John F. Kennedy airport bara för att inse att mitt baggage aldrig ens lämnade Köpenhamn. Efter att ha lämnat en massa uppgifter till flygbolaget mötte jag upp de andra tjejerna som kommit med flyg från Tyskland och tillsammans åkte vi minibuss till hotellet som ligger ungefär en timme utanför NYC. Vi hade världens roligaste chaufför, Lester, som berättade om allt ifrån områdena vi passerade, sina barn, amerikansk politik och ställde en miljon frågor till sju tjejer som var både jetlaggade, hungriga och höga på adrenalin.



världens bästa resesällskap Malin!

Framme på hotellet fick vi massor av information, våra rumsnycklar och sen fick vi äääntligen äta. Vilken lycka! Malin och jag gick inte ens upp och lämnade grejerna på våra rum utan gick direkt till restaurangen. Hotellet är mycket finare och fräschare än jag trodde och än så länge är maten helt okej.


äntligen mat!

Eftersom min väska lever sitt eget liv flera mil från mig så begav vi oss till ett mall i närheten för lite akut-shopping. Gatorna här är redan extremt julpyntade och det spelas julmusik både i affärerna och på torgen utanför. Det är inte lika kallt här som jag trodde, vi har nog i alla fall runt 12 plusgrader och ingen snö eller regn. Välkommen omväxling till snöstormen hemma!



stamford town center.

Efter shoppingturen gick vi tillbaka till hotellet och våra rum. En dusch har sällan varit så välkommen! Sen slappade vi framför Gossip Girl innan det var dags att sova.

Imorse ringde väckningen vid 07.00 och efter att ha klätt mig, gått till Malins rum och lånat hennes smink satte föreläsningarna igång. Viss information känns värdefull och viktig medan annan känns lite mer överflödig. Som när vi i tjugo minuter fick höra varför vi aldrig, aldrig får "shake a baby". Vem fan skakar en unge som en coctail mixer?

Nu har vi precis ätit lunch och haft några timmars free time som har gått åt till att få igång datorn (tack pappa för att du övertalade mig att ta sladden i handbaggaget!) och vila lite framför tvn. Nu ska jag bege mig ner för eftermiddagens föreläsningar och be en av the orientation staff att ringa flygbolaget och snabba på dem lite. Wish me luck!


Postat av: Leif Blomkvist

Bra resa, resesällskap och "landning" over there låter som en riktigt bra start på tiden i väst. Bagaget borde väl rimligen inte vara så svårt att få till "stan" snabbt när nu väskan blev kvar på Kastrup. Det borde rimligen lyfta ytterligare nåt´plan till från Köpenhamn till New York inom några timmar!



P.S. Ibland är det inte dumt med en förutseende far.

2010-11-30 @ 21:55:12
Postat av: Benny

Så skönt att resan till New York gick bra. Så frustrerande att ditt bagage inte kom fram.

Facking Kastrup.

Hoppas att bagagestrulet blir kortvarigt.

Snart väntar New Orleans!

Jazz of course!

2010-12-01 @ 00:14:17
Postat av: Rebecka

Härligt att resan gick bra :)

Är min mardröm att bagaget skall komma bort...

2010-12-01 @ 15:27:29
URL: http://rebeckaiusa.blogg.se/
Postat av: Ewa

Låter som en härlig start på din vistelse i det stora landet, bortsett från den försvunna väskan - så klart! Jag hoppas den har kommit till rätta nu. Kul med bilderna som du har publicerat.

2010-12-01 @ 15:40:28
Postat av: carro

Skont att du kommit ivag nu och lycka till! Vet sjalv hur intensivt det ar hela forsta veckan och hur trott man ar nar man antligen far komma hem till vardfamiljen.. Vilken forening aker du med? Antar att det inte ar CC eftersom ni bor pa hotell! ;)

2010-12-02 @ 16:34:09
URL: http://wangberg.blogg.se/
Postat av: Caroline

åhe, jag älskar uppdateringen med bilder och allt!

ta New Orleans med storm, :D <3

2010-12-02 @ 21:34:19
Innan du kommenterar:
- Jag måste godkänna alla kommentarer.
- Onödiga kommentarer publiceras inte.
- Det gör inte heller reklam eller spam.




Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail

Din blogg eller hemsida

Kommentar

Trackback
RSS 2.0