I smile up to the sky, I know I'll be alright

Och så har jag överlevt min första arbetsvecka här på andra sidan den stora pölen. Den har varit utmanande, rolig, annorlunda, uttröttande, spännande och intensiv. Jag, Allison och Deranne har jobbat hårt för att hitta rutiner för både Willa och Henry och oss själva. Jag kan med glädje meddela att vi något sånär börjar komma tillrätta. Jag känner mig mer och mer bekväm med barnen och känner mig trygg och hemmastadd här i huset. Sammanfattning: jag mår bra och har någorlunda koll på livet!

Trots det kommer det stunder när jag tänker "Herregud, ska jag vara här och göra detta i ett år?! Januari, februari, mars, april, maj, juni, juli, augusti, september, oktober, november?!". Jag är inte en speciellt spontan person och jag gillar att ligga tio steg före men för första gången klarar jag faktiskt av att skjuta bort sådana tankar och ta en dag i taget. Varje gång sådana där panikartade tankar börjar sippra fram väljer jag att istället tänka "Okej, klockan är halv elva nu. Om en timme kommer Willa hem och då äter vi lunch sen hinner jag tvätta under hennes nap time och sen lite lek innan jag slutar halv fyra och då ska jag kolla tv och svara på mail och sova tidigt". Dagarna blir till veckor som blir till månader och innan jag vet ordet av har ett år gått och jag har fått vara med om så mycket händelser, känslor och upplevelser så att det hade räckt för en livstid.

Ikväll slutade jag vid halv fem och är nu ledig fram till måndagmorgon. Jag har precis bakat femtio lussebullar och de blev en stor hit! Till och med Willa, som är extremt petig med maten och bara äter peanut butter and jelly mackor och mac and cheese, tog några försiktiga tuggor. Nu har jag fått lova att baka en ny omgång under juldagarna som vi ska spendera hos Deranne och hennes man Jim uppe i Mississippi. Imorgon ska jag och Allison ge oss ut på en långpromenad och hon ska visa mig caféer, bokhandlar, klädaffärer och hur hela den här stan egentligen hänger ihop. På kvällen ska jag antagligen ut med några andra au pairer till en latinamerikansk klubb på Bourbon Street och på söndag blir det bio gånger två.

Och by the way - här är fortfarande runt femton plusgrader och nonstop solsken. HA!

Postat av: Ewa

Hej gumman!

Låter som du har det intensivt men bra. Klokt av dig att ha strategier för hur du skall göra när tanken ibland svindlar. Du har bara varit där drygt en vecka så det tar självklart tid innan rutinerna har satt sig. Kul med lussebullarna! Här hemma så har vi minusgrader och isvindar. Gissa om jag är avundsjuk på värmen hos dig. Puss o kram.

2010-12-12 @ 20:45:02
Postat av: Leif Blomkvist

Där och nu - helt rätt fokus!50 lussebullar i New Orleans o jag har inte åstadkommit en ännu! Nåt´är fel. Att dessa kommer att framstå i bättre dager än jellymackor är väl ändå att hoppas på. Bourbon street - ringer i mitt minne, om än svagt. En rätt känd låt för några decennier sedan tror jag. Kommer du på - så låt mig veta.

2010-12-12 @ 20:50:46
Postat av: Tinde

jag tänker exakt som du hela tiden. det gäller att fokusera på nuet och bara inte tänka att man ska vara här i ett fucking år.



SV: tjejen du bor i new orleans. jag hade också varit bakis big time om jag gick ut där haha!

2010-12-13 @ 17:27:27
URL: http://tindes.se
Innan du kommenterar:
- Jag måste godkänna alla kommentarer.
- Onödiga kommentarer publiceras inte.
- Det gör inte heller reklam eller spam.




Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail

Din blogg eller hemsida

Kommentar

Trackback
RSS 2.0